Avslag fra forsikringsselskapet

Avslag fra forsikringsselskapet – Hva nå?

Å få avslag fra forsikringsselskapet kan føles som et enormt tilbakeslag – spesielt når du vet du har krav. Men et avslag betyr ikke nødvendigvis at saken er tapt. Her er hva du bør gjøre, hvilke rettigheter du har, og hvordan advokatbistand kan snu situasjonen.


Har du spørsmål, eller trenger bistand fra en advokat?

Kontakt oss - du får svar innen 24 timer
Skriv inn ditt navn
Skriv inn din e-postadresse
Skriv inn din adresse
Skriv melding her!

Send e-post eller ring oss: 22 12 24 80


Hva innebærer et avslag fra forsikringsselskapet?

Et avslag betyr at forsikringsselskapet har nektet krav du mener du har – det kan være krav om erstatning for personskade, tap av inntekt, medisinske kostnader, oppreisning eller annet. Årsakene til avslag kan være mange: manglende dokumentasjon, tolkning av vilkår, uenighet om medisinske vurderinger, eller at selskapet mener skaden ikke er dekket.

Når avslaget kommer skriftlig, står du med flere mulige steg du kan ta videre – men det haster. Om du ikke reagerer innen de frister som gjelder, risikerer du å miste rett til erstatning. Vi anbefaler alltid at man kontakter advokat som er spesialisert på forsikringsrett for å vurdere avslaget grundig.

Les mer om hva våre advokater kan bistå med innen forsikringsrett her.

Hva kan du gjøre – konkrete steg

  1. Les avslaget nøye
    Sørg for å forstå de formelle begrunnelsene selskapet gir. Be om en nærmere begrunnelse eller forklaring skriftlig hvis det ikke er tydelig hva selskapet egentlig mener.

  2. Samle dokumentasjon
    Sakkyndige erklæringer, kvitteringer, epikriser, eventuelle vitneutsagn – alt som støtter at skade og økonomisk tap har funnet sted, og at det finnes sammenheng med forsikringskravet.

  3. Kontakt advokat
    En advokat med erfaring innen forsikrings- og erstatningsrett kan hjelpe å gjennomgå saken, identifisere svake punkter i avslaget, og vurdere om det er gode grunner for å klage til Finansklagenemnda eller ta saken til rettsapparatet. Hos oss i Advokatfirmaet Robertsen gratis første vurdering.

Finansklagenemnda eller domstolene – hva er forskjellen?

Dersom du får avslag fra forsikringsselskapet, kan du velge å klage saken inn til Finansklagenemnda (FinKN) eller gå rett til domstolene. Valget har mye å si både for prosessen og kostnadsrisikoen.

Finansklagenemnda (FinKN):

Behandlingen skjer skriftlig, basert på dokumentasjon fra deg og forsikringsselskapet. Det holdes ingen muntlige forhandlinger eller vitneavhør. Nemnda gir en vurdering av saken som normalt følges av selskapene, men som ikke er formelt bindende for dem. Behandlingen er gratis, og du risikerer ikke å måtte dekke motpartens kostnader. Ulempen er at saken avgjøres kun på skriftlig grunnlag.

Domstolene:

Her føres saken med full bevisførsel – du kan forklare deg muntlig, vitner kan føres, og retten får en mer helhetlig vurdering. Dommen er rettslig bindende og kan ankes. Kostnadene er høyere: du betaler rettsgebyr, din egen advokat og eventuelle sakkyndige, og taper du saken kan du måtte dekke motpartens advokatutgifter. Vinner du frem, kan du få tilkjent både erstatning og dekket kostnader. Mange har også rettshjelpsdekning i innboforsikringen, som kan redusere egenandelen betydelig. Men det er viktig med en god vurdering av sakens muligheter i forkant av at man setter i gang en rettslig prosess.

Kort oppsummert:

  • FinKN er gratis, raskere og uten kostnadsrisiko, men bygger kun på skriftlig behandling.
  • Domstolene gir en mer grundig behandling og rettskraftig avgjørelse, men innebærer kostnadsrisiko dersom du taper.

Frister og økonomiske forhold

Du må klage innen den frist forsikringsselskapet har satt. Fra avslaget har kommet frem til deg, har du normalt 6 måneder fra du mottar avslaget til å klage til nemnda eller ta rettslige skritt. Hvis fristen ikke overholdes, vil avslaget bli stående.

Innboforsikringer inkluderer en rettshjelpsdekning som kan dekke advokatutgifter ved mange tvister. Det er viktig å avklare muligheten for slik dekning i saken så tidlig som mulig etter at tvist er oppstått, for også her løper det tidsfrister.

Hvorfor advokat er en viktig ressurs

Forsikringsselskapene har ofte egne juridiske saksbehandlere og advokater. De kjenner vilkårene, kontraktsrett og praksis – og vil bruke disse til å prøve å redusere erstatningen din så mye som mulig. Med en spesialisert advokat på forsikrings- og erstatningsrett ved din side får du:

  • En som kjenner relevant rettspraksis
  • En som kan vurdere dokumentasjon grundig
  • Hjelp med å formulere klage eller stevning korrekt
  • Støtte i forhandlinger eller ved behov for domstolsbehandling



Våre advokater har lang erfaring med å bistå i forsikringsoppgjør, og vi vet hvordan forsikringsselskapene prøver å redusere sine forpliktelser. Ta derfor kontakt med oss i dag for å finne ut av hvordan vi kan bistå deg i din sak.

Kontakt oss - du får svar innen 24 timer
Skriv inn ditt navn
Skriv inn din e-postadresse
Skriv inn din adresse
Skriv melding her!

Oslo:

Sentralbord: 22 12 24 80
Telefax: 22 12 24 81
Email: oslo@robertsen.no

Florø:

Telefon: 22 12 24 94

Email: floro@robertsen.no

Svolvær:

Sentralbord 76 06 91 30

Email: lofoten@robertsen.no

Samarbeidspartnere

Grimstad: 22 12 24 80

Vadsø: 78 94 14 00

Innhold © Advokatfirmaet Robertsen. Webdesign © 2018-20 av Web Norge.